Fortsätt till huvudinnehåll

Heta samtal om åldersskillnad

Jag efterlyste ämnen till Heta samtal och fick en önskan om åldersskillnad. Först tvekade jag lite eftersom det genast blev väldigt privat men sen tänkte jag att ni ju ofta kommer med frågor om mig och om oss så nu kanske det är dags att berätta lite mer. 

Här är vår historia

Peter och jag träffades för 25 år sen på fest hos gemensamma vänner. Jag en rätt brådmogen 20 åring, han en ganska försynt 33 åring. Kemin fanns där från början och vi hamnade i ett mörkt hörn och där blev vi kvar hela kvällen. Som de goda vänner vi hade såg de till att våra glas hölls fyllda och det var på rätt runda fötter vi stötta varandra hem genom stadens regniga gator till hans lägenhet när natten var på väg att övergå till morgon. 

Sen den dagen har det varit vi. Han var tydlig, (läs andra dejten) väldigt tydlig med att han var nöjd med att bo ensam samt att  barn och giftermål inte fanns med bland hans framtidsplaner. Men “det” fanns där mellan oss och vi fortsatte att träffas. Jag var bara tjugo och det där med barn kändes väldigt avlägset och inget jag egentligen tänkte på. Och som tur är ändrade han sig med tiden.

Eftersom jag var rätt nyinflyttad till staden vi bodde i då blev det att vi mest umgicks med hans vänner. Alla var väldigt trevliga men också väldigt tydliga med att de inte trodde på en framtid för oss. Det gick så långt att de anordnade en vadslagning om hur länge vi skulle hålla ihop. Ingen satsade på mer än 3 månader.

Även våra familjer var rätt skeptiska till en början, kanske framförallt mina föräldrar som var rädd att jag skulle bli utnyttjad eller ångra mig senare om jag satsade på en så ”gammal” man. Men med tiden såg de hur bra jag mådde i vår relation och hur lycklig Peter gjorde mig. När sen vår första dotter föddes och de såg vilken fantastisk pappa han var tog de honom till sina hjärtan helt och fullt. Idag har Peter och mina föräldrar en väldigt nära relation.

Vi hade vansinnigt roligt ihop då för 25 år sen och har det fortfarande och oftast märker vi inget av den åldersskillnaden som ändå finns där. Men i början var det väldigt tydligt när vi lyssnade på musik. Jag är född och uppvuxen med Carola, Wham och Orup medan han hade lyssnat på Ted, Donna Summer och Queen. Idag har vår musiksmak smält samman och vi lyssnar på samma musik.

Jag hade levt ett ganska “vilt” tonårsliv och var nog trots åldersskillnaden den som tog mest initiativ när det gällde sex till en början. Även om Peter som har en liten svaghet för att ha sex där risken finns att bli upptäckt (det här kommer han neka till men det är sant) drog med mig på flera spännande upptåg. Vi har alltid haft ett bra sexliv och har som de flesta haft perioder med mer och mindre sex beroende på hur livet sett ut i övrigt med barn, jobb och hälsa. Men under en period för kanske sju åtta år sen kom vårt sexliv in i en svacka. Inte så att det blev dåligt men Peter hade inte lika mycket lust som jag. Det var inget stort problem och egentligen ingenting jag tänkte på så mycket just då, utan är nog mer något vi båda reflekterat över i efterhand.

Sen lagom till min 40-årsdag blev vi introducerade för en produkt som heter ASEA (tänker inte gå in på vad det är här) och det blev vändpunkten för vårt sexliv. Kan tillägga att det var inte av den anledningen vi började använda produkten det var bara en positiv bieffekt. Efter ungefär ett halvår insåg vi att vi plötsligt hade sex som kaniner igen. Peter vaknade med ett präktigt stånd varje morgon och vi hade plötsligt sex vid alla möjliga tider på dygnet, det var på en nivå som vida översteg vår förälskelsefas. Under flera år hade vi sex minst en gång om dagen. Sen för två åren sedan gjorde vi en stor livsförändring och våra arbetstider har inte matchat varandra på samma sätt som tidigare utan vissa veckor ses vi  inte på flera dagar. Men det tar vi igen så fort vi får tillfälle.

Påverkar åldersskillnaden vårt sexliv på något annat sätt? 

Kanske att Peter inte får utlösning lika lätt som tidigare, något som nog kan stressa mig mer än honom. Jag vet att det är fånigt men en utlösning är på något sätt ett kvitto på att jag gjort rätt, varit tillräckligt bra. Men jag jobbar med mina olika hjärnspöken. Men att Peter inte får utlösning lika lätt har i sin tur gjort att jag får fler orgasmer vilket ju är väldigt trevligt.

Men framför allt är det i hans famn jag vill landa efter en stormig dag, hans händer som jag vill ska torka mina tårar när allt känns för jävligt. Sex är fantastiskt, roligt, skoj och inte minst skönt men det är långt ifrån allt i ett förhållande. Jag älskar honom mer än ord någonsin kan säga och är så tacksam för allt vi delar.

Ok det där var jobbigt, nu vet ni genast väldigt mycket mer om oss. Räknar med att ni håller tyst och inte säger något till någon.

Nog om oss, det var ju faktiskt rätt många andra som var beredda att dela sin historia. De fick de här frågorna skickade till sig. Som jag sen kompletterade med några extra frågor i vissa fall.

Namn
Din ålder
Din partners ålder
Hur träffades ni?
Hur har omgivningen reagerat på ert förhållande?
Umgås ni lika mycket med bådas vänner? 
När märks åldersskillnaden mest mellan er?
Har åldersskillnad påverkat ert sexliv? På vilket sätt i så fall?

Matilda

Först ut är Matilda, 27 år, som har ett förhållande med Nikolaj, 50 år.
Hon berättar:
- Vi träffades genom en gemensam före detta vän. Det har varit väldigt mycket frågor och fördomar, som tex. att jag bara är ute efter pengar och bara är tillsammans med honom pga. hans välbetalda jobb. 
- Vilka andra fördomar har du stött på?
- Det har varit rätt mycket ”åh, har du skaffat dig en sugar daddy? Hur kan du vara ihop med någon som är så gammal, borde inte du vara ihop med någon yngre, någon som är max 30”, svarar Matilda.

- Det är ju rätt många år som skiljer mellan er. Hur tänker du kring det när det kommer till barn?
Matilda svarar snabbt:
- Han har två halvvuxna barn från ett tidigare förhållande, vi har diskuterat att ev. skaffa egna barn men jag har inte känt mig redo för att jag själv tyckt att jag varit för ung för barn.
Nästa fråga känns rätt självklara att ställa:
- Hur reagerade hans barn på ert förhållande?
- De var ganska chockade, att deras pappa blivit ihop med någon som var ganska nära de själva i ålder, de är 20 och 17.
- Det kan jag ju förstå. Hur är er relation idag?
- Den är bättre, de accepterade mig ganska fort och insåg även att trots att jag är ihop med deras pappa, så varken vill eller kan jag ersätta deras mamma.
På frågan om de umgås lika mycket med bådas vänner svarar hon:
- Vi har flera gemensamma vänner som vi umgås med, speciellt med en av hans barndomsvänner. Samtidigt märks vår åldersskillnad när vi är kring hans vänner eller när mina vänner frågar mig om honom pga. mängder av fördomar. 
Hon fortsätter att berätta:
- Vår åldersskillnad har inte påverkat vårt sexliv speciellt mycket, det enda jag märkt det på är att han är betydligt mer ”vågad” än killar i min egen ålder som jag tidigare varit tillsammans med.
- Hur då vågad?
- Det var t.ex. han som introducerade mig för BDSM och att han är betydligt mer exhibitionistisk än mig.

- Om du jämför med yngre killar du varit tillsammans med är det någon skillnad i hur ofta ni har sex eller hur länge eller något annat? undrar jag.
- Ja, med yngre killar jag varit tillsammans med kunde det vara sex  någon enstaka kväll, en eller två gånger i veckan i max 15-20 minuter, att jämföra med upp till 1 1/2 timme, 3-4 gånger i veckan i min nuvarande relation. 
Matilda berätta vidare:
- Och i min nuvarande relation är det inte samma ”press” att vi måste ha sex någon kväll när vi först tänkt oss att ha det, det känns mer okej för oss båda att bara ”älskling, jag känner inte för att ha sex ikväll, kan vi inte bara kela ikväll, kan vi inte bara ta ett bad, ta ett glas vin och se vad som händer? Om vi har sex, så har vi det, om inte, så är det helt okej”. Tidigare har det snarare varit ”Men, vi skulle ju ha sex! Vill du inte nu helt plötsligt?”

Göran

Namn: Göran 
Din ålder: 43  
Din partners ålder 33
Hur träffades ni? Vi var medlemmar i samma hårdrocks grupp, på facebook. Satt där åh hängde ett tag, själv bodde jag inneboende i sthlm hos mitt ex, som var snäll nog åh ge mig tak över huvudet då jag inte hade något eget boende. Själv är man inbiten hammarbysupporter och uppvuxen på sköna Södermalm, men flyttat runt en del. Men det är en annan story dock. 

Sen bytte vi nummer och tog kontakt, dock nervös över att vi bara chattat med varann. mening var att vi skulle bli kk inget seriöst. En skön sommardag var det dags att ses, då jag hade en kollega som har sin sommarstuga rätt nära hennes hus.  Så jag åkte med honom dit ut för min första träff med min blivande. Nervöst steppade jag upp för trappan, plingade jag på och  hon kom och öppnade. Vår första reaktion var att vi var lika långa också, phew då slipper man får nackspärr tänkte vi båda två.

Så jag meddelade min kollega att kusten var klar, så han kunde åka vidare till sommarstället. Han sa att det var bara att höra av sig om det skulle skita sig. I så fall hade han  en plats över hos honom, det var super snällt men behövdes inte. 

Sen blev jag fast där och där är vi än idag. Vi har dock bytt lägenheter då jag bestämde mig för att släppa taget om Stockholm och flytta till en helt ny främmande stad, eller landet, rättare sagt. Det är 17 minuter från storstan med Upptåget så väldigt behagligt. Sen friade hon till mig efter jag vart i Bollnäs och spelat SM i fotboll med mitt handikapp lag Hammarby jets. Vi vann turneringen förresten. Nervöst svarade jag självklart ja. 

Hur har omgivningen reagerat på ert förhållande? Vi har bara fått positiva reaktioner. För att vi försöker leva som vi vill och inte som andra vill att vi ska leva. Vi är rätt lika varann på många sätt. 

Umgås ni lika mycket med bådas vänner?

Jovars inte för att det blir så mycket, eftersom folk, tycker vi bor alldeles för långt bort. Men då hänvisar vi bara att det är precis samma distance från vårt håll. Men det händer att vi tar en tripp då och då till Stockholm när det passar, annars har vi bara kontakt via sociala medier. 

När märks åldersskillnaden mest mellan er?

Tycker inte den märks av så mycket alls, inget som jag reagerar på direkt. 

Har åldersskillnad påverkat ert sexliv? På vilket sätt i så fall?: 

Nja inte direkt, förutom att jag kanske är mera sexuellt aktiv än vad hon är. I början var vi bägge aktiva men nu är det jag som är sugen oftare än vad hon är. Det händer att det blir mycket morgonmys då jag är som effektivt då ,medan hon är mest sugen på kvällstiden.  Men vi ger och tar, ibland får man offra sig lite. ;)

Fia

Fia, 37
Partnern är 53
Vi träffades på jobbet
Först var omgivningen chockade, många tyckte att det var lite äckligt, obehagligt. Att han var gubbsjuk och jag ville ha en sugardaddy. Med tiden accepterade alla vår relation. 

Vi umgicks mest med hans vänner i början, sen fick vi mycket nya gemensamma vänner, jag släppte merparten av mina vänner. 

Det som märks mest är att vi har olika referenser när vi pratar om saker. Det som var inne när han var i tonåren vet inte jag vad det är, vi har även haft väldigt olika musiksmak. 

Sexlivet påverkades inte. Jag var väldigt ung när vi träffades så jag fastnade länge i en viss underlägsenhet/undergivenhet men det ändrades med åren. Nu påverkas det inte alls.

Fia har bytt partner sen en tid tillbaka med även han är äldre än henne så jag frågar:

Han du dejtar nu blir ju genast väldigt ung men ändå betydligt äldre än dig. Har du alltid dragits till äldre män eller är det en slump att de båda är så pass mycket äldre än dig?

Det är en slump. Hade en kille emellan som var ett är yngre än mig. Jag dejtade ven några i ungefär samma ålder. Min nuvarande kille ljög om sin ålder och sa att han var yngre (dvs bara sex år äldre) tills bara några dagar innan vi skulle ses första gången, skrattar Fia. Men jag tycker nog bara inte att åldern har så stor betydelse. När jag var ung var den ju större, nu känns det obetydligt. Det enda som kan oroa mig lite är att han kan bli ”gammal” långt innan mig, men han är väldigt ung i både kropp och sinne så jag tror inte det heller blir något problem.

Ett par dagar senare kom jag på en fråga som jag inte kommit ihåg att ställa så jag hör av mig igen och frågar Fia: 

En av frågorna som jag fick i storyn var kan verkligen unga tjejer tända på medelålders män? Nu vet jag inte om du räknar dig som ung tjej men jag frågar ändå.

Fia ler stort och svarar:

Jag var ju väldigt ung när jag träffade min man. Och jo, jag tände på honom. Han var i rätt bra form då, och en uppmärksam älskare. Min nya kille är hur het som helst. Snygg, sexig, vältränad, och rynkig.

Matilda

Namn: Matilda
Din ålder: 34
Din partners ålder: 48
Hur träffades ni?: Min bästa vän och jag satt och drack öl en kväll, och han övertalade mig att lägga ut en kontaktannons på en sida på Facebook. Jag hade väl inte förväntat mig några direkt intressanta svar, men min nuvarande skrev att jag hade vackra ögon. Vi började skriva och efter några dagar tog jag mod till mig och frågade om hon ville ses sen sa det klick.

Hur har omgivningen reagerat på ert förhållande? Ingen har faktiskt påpekat åldersskillnaden alls. Jag har haft flera partners tidigare som varit äldre, så det är vad min omgivning är vana vid. Hon trodde först att hennes närstående skulle reagera men ingen har gjort det så vitt vi vet.

Umgås ni lika mycket med bådas vänner? Mest med hennes eftersom vi bor i staden hon kommer från. 

När märks åldersskillnaden mest mellan er? Försöker verkligen men kan inte komma på någonting. Vi tänker sällan på det eftersom vi är så lika och den inte märks av.

Har åldersskillnad påverkat ert sexliv? På vilket sätt i så fall? Skulle väl kanske vara att jag har lite mer ork, men jag har absolut inget att klaga på.

Matilda och jag pratade vidare och jag hade en lite teori som jag provade på henne. Nämligen att man inte är lika åldersfixerade i homosexuella relationer. Hennes första reaktion var att det var inget hon tänkt på men vid närmare eftertanke höll hon med mig att det nog stämde.

Diana

Diana, 32. 
Han är 45. Så inte "lastgammal", men mer erfaren och åldern är något jag tänker på ibland. I synnerhet som jag aldrig sett mig som någon som är intresserad av äldre män, snarare tvärtom.

Vi träffades genom en facebook-grupp men bor i olika städer så sen vi fick kontakt i höstas har vi bara kunnat ses några få gånger pga covid-restriktioner.

En del tycker nog att det är lite udda att han är 13 år äldre. Mamma höjde på ögonbrynen men sa inget. En kompis hade oerhört roligt åt det, eftersom hon annars är den som alltid jagar betydligt äldre män men nog aldrig trott att hon skulle få sällskap av mig i det.

Han är mer extrovert och vill gärna att jag ska träffa hans vänner och familj. Jag har inte samma behov av att visa upp honom för mina kompisar.

Jag tycker nog det märks mest skillnad när vi pratar om våra familjer - hans tonåringar och min tvååring, om arbete och karriär där han kommit längre och överlag att han varit med om mer saker i livet. Jag tycker om att lyssna på hans berättelser och perspektiv för jag tycker att jag lär mig mycket om livet. Men jag tror att jag  också lär honom mycket så det är inte enkelriktat!

Det som påverkar mest i sexlivet är att han är mer erfaren och har testat fler saker och träffat fler partners. Ändå tycker jag att vi är rätt lika. Vi är nyfikna och trygga med varandra och kan prata fritt om sex. Kanske hade just det varit svårare med någon yngre eller jämnårig, jag vet inte. Mycket ligger nog i personligheten.

Jag glömde en sak! På frågan om skillnader: Han pratar en del om att känna sig gammal, att livet går fort, att vara rädd att bli ensam när man är äldre. Det är sådana saker jag inte har hunnit börja tänka på än.

När det inte fungerar

Tycker att det är viktigt att visa att det kan finnas baksidor med åldersskillnader också. Därför får även den här kvinnan vi kan kalla henne Ingela.

Hon berättade att hon varit tillsammans med en femton år äldre man och det skulle hon aldrig göra om. Blev förstås nyfiken på varför hon hade en så stark åsikt om det.

Hon svarade:

Åldersskillnaden kom i fatt mig. Jag var 25 när jag träffade honom  han 40 och då märktes ingen skillnad. Men när jag blev 35 och han 50 så märktes det att han var mycket äldre än mig.

Hur då fick ni olika intressen? undrar jag.

Ja alltså han levde typ kvar i den gamla skolan och ville bara ha mig hemma typ vid spisen och dammsugaren. Han gillade inte alls när jag åkte hem till mina vänner för enligt honom behövde man inte ha vänner utan det räckte med familjen. Men för mig är vännerna lika viktiga som familjen.

Det var även flera killar som hörde av sig och berättade att de gärna skulle dejta en äldre kvinna med livserfarenhet både i och utanför sängen. Just en sån historia fick jag ta del av från Alex och han gav mig tillåtelse att dela den med er. Så imorgon kommer del två av Heta samtal om åldersskillnad. Där är det två relationer som kanske mer fokuserar på sex och mindre prat om fördomar och eventuella problem.

Hoppas ni vill läsa den också.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Målarhjälp del 2.

Stockholm höll sakta på att vakna till liv under solens gassande strålar. Det doftade nybakat bröd från bageriet på hörnet. Och några morgontidiga joggare sprang förbi. Den intensiva värmen som hade hållit i sig i nästan tre veckor visade inga tecken på att avta. Trots att klockan bara var strax efter åtta var det redan 23 grader och Stefan höll sig i skuggan där han stod och väntade på bussen. Han var glad för att han valt shorts och linne det skulle bli svettigt idag. Doften av varm asfalt började sprida sig och en viss sommarlunk blev tydlig även mitt i stan. Medan han stod och väntade passade han på att iaktta människorna som passerade, det märktes att det var semestertider, antalet kostymnissar var betydligt lägre än vanligt medans antalet japaner med kameran i högsta hugg var onödigt högt. Stefan skakade på huvudet och suckade lite, det skulle onekligen bli skönt att få jobba ute i skärgården några dagar. När Joel, hans chef på målerifirman, först frågat om han kunde tänka sig at

Heta samtal om Strapon.

Det var ingenting jag ens funderat på det här med strapon. Sen var det en kväll i höstas, jag och Peter hade bestämt oss för att dricka lite för mycket vin så vi skulle våga fylla i vår sida på Hemligg. När vi kom till listan över vad vi gillade i sängen och jag rabblar alla alternativ så säger Peter plötsligt JA när vi kommer till strapon. Jag ryckte till och tittade på honom, han såg lite lagom generad ut. Är det sant vill du prova det frågade jag och såg nog rätt tvivlande ut. Mmm är väl lite nyfiken kommer det från Peter. Min hjärna spinner igång, vad tycker jag om det? Vi har ju lekt med buttplugg och vibrator men sele och att jag ska sätta på honom, tanken var lite skrämmande. Men allt är värt att prova minst en gång. Sagt och gjort så började jag surfa runt på Wish för att hitta en sele som gick om min inte så späda kropp. Hade ingen lust att lägga tusen kronor på något som varken han eller jag visst om vi skulle gilla. Men där och då sköt jag lite på beställningen, men så någo

Tur på fjället

Ing-Marie satt på tåget och såg ut på det fantastiska landskapet som passerade. Det var med blandade känslor hon närmade sig Undersåker. Att gå på tur i den jämtländska fjällvärlden var något hon gjort varje vinter de senaste 20 åren. En vecka sent på våren när det var nästan tomt på turister hade hon njutit av frisk luft, bländande vit snö och en strålande sol från en klarblå himmel. Men det hade alltid varit tillsammans med Sture.  Hjärtat snörptes samman när hon tänkte på Sture. 42 fina år hade de fått tillsammans innan han helt utan förvarning dog av en hjärtinfarkt två dagar före midsommarafton i fjol. Det gjorde fortfarande så ont och hon torkade några tårar som började rinna. Döttrarna hade tyckt att hon skulle ta en charterresa till Kanarieöarna istället men Ing-Marie ville inte träffa massa folk. Hon kände att hon behövde få komma upp på fjället känna stillheten och kanske skulle smärtan bli mindre om hon fick vara någonstans där de delat några av sina bästa stunder hon och St