Fortsätt till huvudinnehåll

Heta samtal om att bli bedragen

Otrohet, ett väldigt laddat ord. 

Jag har ingen egen erfarenhet mer än att jag under åren jag jobbade säsong på olika skidorter använt kåta gifta män på konferens till att betala mina drinkar i baren, för att sen tacka för mig och gå hem på ensam.

Bland mina vänner har jag däremot alla typer, de som varit otrogna, de som blivit bedragna och de som haft ett förhållande med en upptagen man. Tycker jag om de här personerna ändå? Absolut! Jag tycker om och respekterar dem som människor men jag förstår inte alltid deras handlingar.

Under de senaste två åren har jag följt en nära väns resa efter att det fram att hennes man varit otrogen med sin bästa kompis fru. Är det då man säger att med sådana vänner behöver man inga fiender. Det hela resulterade i en väldigt smutsig skilsmässa där barnen på båda sidor kom i kläm. 

Vi har suttit oräkneliga timmar och ältat vad som gick fel. Min inställning har hela tiden varit att hon ska vara tacksam att hon blev av med honom. En man som inte respekterar och älskar dig och de löften ni gett varandra är inte värd din kärlek. Nu två år senare har hon kommit till samma insikt och är djupt tacksam för att hon kommit ur den här sjuka relationen. Men vägen dit har varit väldigt lång.

När jag frågade mina följare på Instagram om när man var otrogen, svarade många när man börjar tänka på någon annan. För mig stämmer inte det, självklart har jag fantiserat om andra efter 26 år men min Peter, men det har varit just det fantasier. Och jag hoppas att han har fantiserat om andra, annars tycker jag lite synd om honom. Men när är man då otrogen? Är det vid första kyssen, när man börjar chatta med någon annan eller när man har sex? Det är nog olika för olika personer men jag vet att alla dessa sätten skulle såra mig även om vissa saker skulle vara lättare än andra att förlåta.

Anledningen till att det blev ett Heta samtal om otrohet är att Anna hörde av sig till mig efter att ha läst en av mina intervjuer och bad att jag skulle skriva om otrohet. Hon och hennes partner hade varit tillsammans i fem år när hon kom på honom med att vara otrogen.  För mig var det inte helt självklart att säga ja, hur skulle jag kunna koppla det till Heta samtal? Men oj vad mycket heta känslor det här ämnet har väckt hos mina följare. 

För mig kändes det viktigt att alla sidor var representerade om jag skulle göra det här och till slut landade jag även i att det blev tre inlägg och först ut är mitt samtal med Anna, den bedragna.

Jag vill ju tro att om man är otrogen är man det för att förhållandet man är i är dåligt.
- Hur var er förhållande Anna? Jag tänker både sexuellt och socialt?
- Vi hade haft det bra inte några stora gräl eller bråk bara vanligt vardagsgnabbande om vem som skulle diska, tvätta och såna saker. Och sexlivet var helt ok. Vi hade roligt tillsammans åkte på resor och umgicks med vänner.

- Vad var det som fick dig misstänksam?
- Jag började bli misstänksam när han började prata om en ”tjejkompis” från före min tid.  Han var för nervös när han berättade saker hon gjorde och jag ifrågsatte varför han visste att hon träffade många män.
Anna gör en kort paus och fortsätter:
- Sen hittade jag ett hemtest för klamydia och ställde honom mot väggen. Han erkände att han träffat henne ett par gånger, hon skickade dagligen nakenbilder på sig själv och smickrade honom. Han är oerhört självupptagen och kräver uppmärksamhet. Han är skitdålig på att ge det tillbaka. Han är också skitdålig på ekonomi och kunde lura av henne pengar och hon begrep tydligen ingenting. 

När hon beskriver sitt ex är det inga positiva ord och jag känner tydligt hennes bitterhet och ilska över hans svek. Samtidigt kan jag inte annat än tänka att hon ska vara ”glad” att han är ute ur hennes liv även om det kunde ha skett på ett betydligt snyggare sätt.

Anna fortsätter att berätta:
- Jag lärde mig tidigt i vårt förhållande att aldrig låna ut pengar till honom för jag fick aldrig tillbaka dem. Han brukar säger han är en gentleman men skulle aldrig få för sig att bjuda på något såvida han inte har något att tjäna på det själv.

- Den här kvinnan var det någon du kände eller kände till?
Nej det var ingen jag kände. Men jag skickade ett sms och bad henne dra åt helvete. Hon svarade att hon känt till vår relation men att det inte var hennes ansvar på minsta vis. Ville hon knulla var det hennes rätt att knulla vem hon ville.  Hon hade själv blivit utsatt för otrohet i tidigare förhållande så hon visste hur det kändes. Och därför hade hon rätt att vara tillsammans med en upptagen man.

Mmmm, har man ett ansvar som den andra kvinnan? Jag har funderat mycket på det och jag skulle vilja säga ett solklart JA men vet inte om det är så enkelt. Bland de personer som jag har pratat med inför den här texten har det inte i något av fallen funnits barn inblandade. För mig är det en vattendelare. Visst det är alltid ett svek och i mina ögon ett felaktigt handlande att vara otrogen. Men om det finns barn med blir sveket dubbelt och där kanske jag tycker att man som “den andra kvinnan” har ett ansvar att inte gå in och splittra en familj. Men jag vet inte, min bild är inte så svart eller vit längre efter att ha hört olika historier.

- Hur ser er relation ut idag?
- Idag är han mitt ex. Han bönar och ber om att få komma tillbaka. Den andra hon knullar runt enligt ryktet och ingen vettig man som känner till hennes historia vill ha med henne att göra. Att ortsbefolkningen numera vet att hon har/har haft klamydia gör ju inte att hon är så speciellt eftertraktad i stan, tvärtom. Och det är rätt åt henne. Mitt ex har flyttat från orten och jag vägrar ha med honom att göra.

Att Anna är arg förstår jag till fullo, men vem lägger hon störst skuld på?
- Jag är precis lika arg på dom båda två. Han skulle inte gett sig in i det och hon visste att vi hade en relation sedan flera år och borde ha hållit sig borta. Ingen av dem har mindre skuld än den andra.

Med ett bittert litet skratt lägger hon till:
- Jag fick den absolut bästa hämnden när djungel trumman gick på orten gällande att hon hade klamydian och att han också fått det. Tydligen skickar hon fortfarande mail till honom med ”hur mår du”.

- Du låter väldigt arg, har du varit det hela tiden eller har du varit ledsen också?
- Ja jag har varit arg, ledsen, arg igen och blev sjukskriven pga en depression som utlöstes av det här. 

- Har du varit i en fas där du velat ha honom tillbaka trots allt han gjort?
- Nej jag vägrar ta tillbaka honom. Han bönar och ber men icke. Han har berättat om kvinnan han träffade men jag tror inte på honom. Han menar dom var vänner sedan innan och träffdes via hennes jobb men var inte kollegor på jobbet och att han tyckte hon var trevlig. Hon började maila och messa och blev helt plötsligt intresserad av samma saker han var intresserad av. Sen började hon skicka nakenbilder, prata sex, kalla honom het och han blev smickrad. Hon anser att hon är bättre än alla andra och att han bara vill ha henne. Han säger han utnyttjade henne för sex, pengar, tjänster och smicker. Han köper tydligen lite kroppskräm åt henne emellanåt. 

Jag känner så med Anna och den situation hon hamnat i och undrar förstås hur hon mår idag.
- Jag mår väldigt dåligt och är fortfarande sjukskriven.
Jag avslutar samtalet med att fråga hur hon ser på framtiden och kärleken.
Kort konstaterar Anna att hon aldrig kan tänka sig att gå in i en relation igen.

Stort tack Anna för att du delade med dig av din historia. Som lyckligt gift hoppas jag förstås att hon med tiden ska våga lita på någon igen men förstår att det har lämnat stora och fula ärr efter sig.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Målarhjälp del 2.

Stockholm höll sakta på att vakna till liv under solens gassande strålar. Det doftade nybakat bröd från bageriet på hörnet. Och några morgontidiga joggare sprang förbi. Den intensiva värmen som hade hållit i sig i nästan tre veckor visade inga tecken på att avta. Trots att klockan bara var strax efter åtta var det redan 23 grader och Stefan höll sig i skuggan där han stod och väntade på bussen. Han var glad för att han valt shorts och linne det skulle bli svettigt idag. Doften av varm asfalt började sprida sig och en viss sommarlunk blev tydlig även mitt i stan. Medan han stod och väntade passade han på att iaktta människorna som passerade, det märktes att det var semestertider, antalet kostymnissar var betydligt lägre än vanligt medans antalet japaner med kameran i högsta hugg var onödigt högt. Stefan skakade på huvudet och suckade lite, det skulle onekligen bli skönt att få jobba ute i skärgården några dagar. När Joel, hans chef på målerifirman, först frågat om han kunde tänka sig at

Heta samtal om Strapon.

Det var ingenting jag ens funderat på det här med strapon. Sen var det en kväll i höstas, jag och Peter hade bestämt oss för att dricka lite för mycket vin så vi skulle våga fylla i vår sida på Hemligg. När vi kom till listan över vad vi gillade i sängen och jag rabblar alla alternativ så säger Peter plötsligt JA när vi kommer till strapon. Jag ryckte till och tittade på honom, han såg lite lagom generad ut. Är det sant vill du prova det frågade jag och såg nog rätt tvivlande ut. Mmm är väl lite nyfiken kommer det från Peter. Min hjärna spinner igång, vad tycker jag om det? Vi har ju lekt med buttplugg och vibrator men sele och att jag ska sätta på honom, tanken var lite skrämmande. Men allt är värt att prova minst en gång. Sagt och gjort så började jag surfa runt på Wish för att hitta en sele som gick om min inte så späda kropp. Hade ingen lust att lägga tusen kronor på något som varken han eller jag visst om vi skulle gilla. Men där och då sköt jag lite på beställningen, men så någo

Tur på fjället

Ing-Marie satt på tåget och såg ut på det fantastiska landskapet som passerade. Det var med blandade känslor hon närmade sig Undersåker. Att gå på tur i den jämtländska fjällvärlden var något hon gjort varje vinter de senaste 20 åren. En vecka sent på våren när det var nästan tomt på turister hade hon njutit av frisk luft, bländande vit snö och en strålande sol från en klarblå himmel. Men det hade alltid varit tillsammans med Sture.  Hjärtat snörptes samman när hon tänkte på Sture. 42 fina år hade de fått tillsammans innan han helt utan förvarning dog av en hjärtinfarkt två dagar före midsommarafton i fjol. Det gjorde fortfarande så ont och hon torkade några tårar som började rinna. Döttrarna hade tyckt att hon skulle ta en charterresa till Kanarieöarna istället men Ing-Marie ville inte träffa massa folk. Hon kände att hon behövde få komma upp på fjället känna stillheten och kanske skulle smärtan bli mindre om hon fick vara någonstans där de delat några av sina bästa stunder hon och St