Fortsätt till huvudinnehåll

Heta samtal om polyamorösa förhållanden


Vad tänker du på när du tänker på polyamorösa förhållanden. Jag får väl vara sådär brutalt ärlig som ni brukar vara mot mig. I min hjärna kom det bilder av olika sekter där en stark mansperson omgav sig av ett litet harem av kvinnor. Där allt skedde på hans villkor och där kvinnorna ur mitt sätt att se på det blev utnyttjade. Och nä det var nog inget jag ville lyfta på min blogg. 

Men tidigt i höstas när jag frågade vad ni skulle vilja läsa om här i Heta samtal kom önskan om ett samtal om just det, polyamorösa förhållanden. Tänkte att det lär jag ju inte stöta på något så jag släppte tanken.

 Så plötsligt en dag i höstas dök det upp ett konto på instagram som verkade lovande. Även om ni tvivlar har jag faktiskt lite takt och ton så det dröjde faktiskt fram till jul innan jag skickade iväg en försiktig fråga. Skulle Johan kunde tänka sig att vara med i Heta samtal. Jag förklarade hur det funkade och att det var en blogg med fokus på sex. Han tackade ja, hur kul?! Samtidigt förklarade han att det inte skulle bli en intervju med fokus på sex utan med fokus på relationer. 

Så om du förväntar dig en intervju med massa tips på hur man får till den bästa trekanten får jag göra dig besviken. Men om du precis som jag är nyfiken på hur man sover, vad som är bäst och sämst, hur man börjar med mera då ska du fortsätta läsa. För det blev ett varmt och mysigt samtal med en man som jag tvärtemot vad jag trodde från början verkligen började gilla under samtalets gång.

För att ni ska få lite koll på bakgrunden ger jag er samma sammanfattning som Johan gav mig.

 Jag och M blev ihop när jag fortfarande levde med min fru för ungefär 2,5 år sen. Jag och min fru skilde oss för drygt ett år sen. Men jag och M har varit ihop hela tiden. Hon har träffat andra.
Jag har ifrågasatte det mesta med mig själv detta året kring kärlek, poly och annat. Det slutade med att jag hamnade i en depression. Sen vände det, jag träffade S och efter ett tag sågs M och S, nu dejtar dom också. Men vi ser oss som separata förhållanden. Även om vi gärna är tillsammans alla 3, både i och utanför sängen.
Jag och ex.frugan har ett långt polyförhållande bakom oss också. Men då var vi en triad och bodde tillsammans med hennes barn, totalt åtta personer. Idag är vi särbos alla tre.

Ni förstår ju att min hjärna går i spinn. Men jag ska försöka få ihop det så ni hänger med i svängarna. Wish me luck!

Men vi gör väl som vi brukar, vi börjar från början.
- När träffades du och din ex fru? 
- Vi träffades i slutet på 90-talet, svarar Johan.
- Hade du levt i något polyamoröst förhållande innan? undrar jag.
Johan skrattar rakt ut innan han svarar:
- Nej. Jag var ju bara i 20 årsåldern så hade inga tankar på sånt. Det var ju Volvo, villa, vovve och barn som jag ville ha.

- Tänker att det är ju normen. Hur kom ni in på det här med poly?
- Det var när vi hade varit tillsammans rätt länge. Vi började kollade runt efter en tjej att ha mysigt med, rent sexuellt. Då fanns inga tankar på det här med poly eller så. Frun var bisexuell. Efter ett tag träffade vi en tjej som vi blev förälskade i och det var så vi  hamnade i poly facket. 
- Var det hon som sen flyttade in med er?
- Ja det slutade med att hon och hennes tre barn flyttade in med oss. Så vi blev tre vuxna och fem barn.
- Hur länge hade du och ditt ex varit tillsammans då?
Johan tänker efter en stund och svarar sen:
- Ungefär 15 år skulle jag tro.

Barn är ju ofta väldigt fördomsfria tills samhället lär dem vilka fördomar de ska ha. Men givetvis måste jag fråga hur deras barn tog det när det plötsligt var tre vuxna hemma

- Vi var väldigt öppna med allt. Kommunicerade mycket, även med skolan och så. Barnen hade inga problem med det alls. De har ju inte lärt sig normer o så lika starkt som vi vuxna. Att saker skall vara på ett visst sätt för att passa in i samhället.

-Hur var reaktionen från skolan?
- Vi förklarade hur det fungerade, hur vi levde med mera så de kunde ta upp det ifall det skulle bli något snack bland barnen.
- Men hur funkar det rent praktiskt, sover de i varsitt rum eller alla i samma säng undrar man ju.
- Vi sov tillsammans alla tre.
Måste ju villigt erkänna att det här är ett område där jag har extremt lite koll. Men ändå har jag i de förhållanden som jag hört talas om och läst om ofta fått intrycket att det är en i förhållandet som man är “mer” tillsammans med. Om det är så verkar risken för svartsjuka vara mycket större. Jag testar teorin på Johan och han svarar lite tveksamt:

- Ja det är ju olika det där. Poly är ett så stort begrepp och jag är ingen expert, men visst kan det vara så.
Han fortsätter:
- Tror att just det där med svartsjuka är lurigt. Men också att det liksom blir ojämt. Att en får mer tid osv lite svårt det där. Framförallt om en mår lite olika bra. Då kan ju minsta lilla skapa oro.
Nu är det ju ändå en sexblogg så lite sex måste vi ju få in,
- Hur var det sexuellt? Var ni alltid tre eller kunde det växla inom er relation?
- Det varierade, lite beroende på hur lusten var. Det är ju inte så lätt att synka så att alla tre var sugna samtidigt. Du vet inte för trött eller barn som vaknade. Det kan vara nog så svårt på två, konstaterar Johan.
Vet inte om jag har berättat det för er, men jag tänker alltid i bilder och tanken på att en ligger med huvudvärk och bara vill ha tyst och mörkt medan de andra två har fantastiskt sex intill får mig att bli lite stressad.
Så med viss tvekan frågar jag:
- Var det så? Att en låg och försökte sov med de andra två var i full gång.
Johan skrattar till:
- Ja precis så kunde det vara.
Nej jag kan inte förstå, men visst är det häftigt. Nu höll inte den hör triaden.
- Vad var det som gjorde att den relationen tog slut?
- Det var nog mest bara kärleken som tynade bort. Vi är fortfarande vänner och barnen umgås.
- Vi lämnar det gamla förhållandet och fokuserar på de förhållanden som Johan lever i idag. Sin ena särbo M träffade han för ca tre år sen.
- M träffade ni henne tillsammans med?
- Nej, henne träffade bara jag. Hon och exet var bara vänner?
Var hon ok med att du träffade henne på egen hand?
Johan skrattar och förklarar:
- Ja absolut, vi var ju poly. Hon letade också andra förhållanden.
Den klassiska bäst och sämst frågan måste ju vara med. Vi börjar med vad som Johan upplever som svårast med att leva i ett polyförhållande.
Men annars är det svårt att planera, att göra saker tillsammans, att se alla. 
Vi löste det dock bra tycker jag. Men det är klart att det stundtals var påfrestande, som i vilket förhållande som helst. Men kärleken fanns där som grund som tur var.
Johan gör ett paus och fortsätter:
- Många, framförallt killar har nog en lite för "fantasifull" syn på hur det är att leva med två kvinnor.
- Du menar att det innebär inte erotiska trekanter hela tiden? skrattar jag till.
- Precis, svarar Johan och ler.
- Svaret skulle kunna vara att leva med två kvinnor samtidigt med allt vad det innebär med b.la. humör och PMS. 
Det var det besvärliga och jobbiga, vad är det bästa då?
- När man har ett liv tillsammans. Att få dela med flera. Att alltid känna sig älskad. Att  få njuta. Jag ser ju inte det sexuella som viktigast i en polyrelation utan det är kärleken till flera människor. Pratar vi sex blir det mer swingens eller kk.
Visst låter det vackert? I teorin låter just den delen fantastiskt.

Med två ”nya” kvinnor i sitt liv kommer ju nya frågor.
- Vilken är den största anledningen till att ni inte valt att flytta ihop?
- Båda mina kvinnor idag lever jag särbo med. Mest för att dom behöver egentid och, tillägger Johan,  jag bor för första gången i mitt liv själv vilket också är lite skönt. 
- Sen vad som händer i framtiden vet ingen.  Vi lever i nuet och njuter av det som är bra i stunden liksom. Eftersom dom dejtar varandra så känns det också bra att vi har olika boenden.

Se förtydligar Johan:
-  Vi har ingen uttalad triad, utan vi är ihop var för sig. Inte alla tre.
Inte helt enkelt för min hjärna att hänga med här, den tar små frivarv.
- Betyder det att ni ute träffas alla tre, undrar jag förvirrat.
- Jo det gör vi såklart också?
- Även sexuellt?
- Ja.

Hmm vet inte om det blev klarare…

- Du berättade att du haft en depression, hur har det påverkat era relationer?
- Just nu går jag på medicin som ger minskad  lust. Så det är mest de som har sex, jag nöjer mig med att titta på när vi är alla tre. Njuter av att dom njuter.
Tänker att det är fint, en lyx för alla tre, att alla tre kan få njuta även om det är på olika sätt.
Johan fortsätter att berätta:
- Depressionen har gjort mig osäker på det mesta. Vilket varit en utmaning på många sätt. Jag har nog ifrågasatt det mesta i mitt liv vänner, jobb, relationer, boende, livsstil ja allt. Jättekonstigt har det varit. Men i efterhand också nyttigt. Det har fått mig att se vad som är viktigast i livet liksom.
Men Johan är på väg tillbaka. När vi pratas vid har han gått upp till att arbeta 75% från att ha varit heltidssjukskriven. Han berättar att han mår bättre än på många år och att depressionen och sjukskrivningen fått honom att inse saker om sig själv.
Jag måste må bra för att de runt mig ska må bra tillsammans med mig, säger han.
Vi går tillbaka till hans nuvarande relationer och jag frågar:
- Har ni en överenskommelse om det är ok att träffa andra eller är ni trogna i om er grupp?
- Vi har öppen kommunikation och det är ok att träffa andra.
- Finns det ingen svartsjuka mellan er?
- Jag tror svartsjuka kommer mycket från om det skall hemlighållas. Att det känns som nån går bakom ryggen. Därför har vi valt att prata om allt. Båda mina kvinnor är aktiva på dejtingsidor. Men jag vill veta om dom börjat prata med nån som är intressant att inleda ett förhållande med.
- Är du också aktiv på diverse dejtingsidor?
- Nej, jag är inte med på några dejting sidor eller liknande.
Tillbaka till det viktigaste i alla relationer, Johan uttrycker det så bra.
- Kommunikation är grunden oavsett om en är poly eller ej. Alla som frågar vad en skall tänka på. Då svarar jag: ”Det tråkiga svaret är kommunikation.”  I alla lägen. Om allt. Känslor. Bra o dåliga. Så en lär sig varandra. Så att det inte kommer upp massa saker en hade kunnat ta itu med tidigare. Som kommer i efterhand. Då är oftast skadan redan skedd och problemen större än om en tagit tag i det med en gång.

Det är så sant och det kommer tillbaks i alla samtal jag har, bra förhållanden har bra kommunikation. Där det inte har funkat har det heller inte funnits kommunikation.

Tiden har sprungit iväg och jag inse att det är dags att runda av vårt samtal. Men eftersom jag ändå kallar mig sexblogg får vi väl ändå avsluta där med ett par frågor om sex.
Om du får välja Johan, har du då helst sex med en eller båda dina kvinnor eller ännu fler?
- Jag har inget behov just nu att ha sex med fler än mina partners. Jag har svårt att ha sex utan känslor. Jag vill känna och bry mig om den jag har sex med.
- Men helst båda två samtidigt?
- Ja det är mysigt. Då kan en ju vila lite emellanåt, skrattar Johan.

Och där avslutar vi vårt samtal en enligt mig underbar blandning av skratt och allvar. Johan verkar vara en varm och innerlig person som tänker efter innan han svarar och som inte strör floskler runt sig. Tusen tack för att du ville vara med.

 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Målarhjälp del 2.

Stockholm höll sakta på att vakna till liv under solens gassande strålar. Det doftade nybakat bröd från bageriet på hörnet. Och några morgontidiga joggare sprang förbi. Den intensiva värmen som hade hållit i sig i nästan tre veckor visade inga tecken på att avta. Trots att klockan bara var strax efter åtta var det redan 23 grader och Stefan höll sig i skuggan där han stod och väntade på bussen. Han var glad för att han valt shorts och linne det skulle bli svettigt idag. Doften av varm asfalt började sprida sig och en viss sommarlunk blev tydlig även mitt i stan. Medan han stod och väntade passade han på att iaktta människorna som passerade, det märktes att det var semestertider, antalet kostymnissar var betydligt lägre än vanligt medans antalet japaner med kameran i högsta hugg var onödigt högt. Stefan skakade på huvudet och suckade lite, det skulle onekligen bli skönt att få jobba ute i skärgården några dagar. När Joel, hans chef på målerifirman, först frågat om han kunde tänka sig at

Heta samtal om Strapon.

Det var ingenting jag ens funderat på det här med strapon. Sen var det en kväll i höstas, jag och Peter hade bestämt oss för att dricka lite för mycket vin så vi skulle våga fylla i vår sida på Hemligg. När vi kom till listan över vad vi gillade i sängen och jag rabblar alla alternativ så säger Peter plötsligt JA när vi kommer till strapon. Jag ryckte till och tittade på honom, han såg lite lagom generad ut. Är det sant vill du prova det frågade jag och såg nog rätt tvivlande ut. Mmm är väl lite nyfiken kommer det från Peter. Min hjärna spinner igång, vad tycker jag om det? Vi har ju lekt med buttplugg och vibrator men sele och att jag ska sätta på honom, tanken var lite skrämmande. Men allt är värt att prova minst en gång. Sagt och gjort så började jag surfa runt på Wish för att hitta en sele som gick om min inte så späda kropp. Hade ingen lust att lägga tusen kronor på något som varken han eller jag visst om vi skulle gilla. Men där och då sköt jag lite på beställningen, men så någo

Tur på fjället

Ing-Marie satt på tåget och såg ut på det fantastiska landskapet som passerade. Det var med blandade känslor hon närmade sig Undersåker. Att gå på tur i den jämtländska fjällvärlden var något hon gjort varje vinter de senaste 20 åren. En vecka sent på våren när det var nästan tomt på turister hade hon njutit av frisk luft, bländande vit snö och en strålande sol från en klarblå himmel. Men det hade alltid varit tillsammans med Sture.  Hjärtat snörptes samman när hon tänkte på Sture. 42 fina år hade de fått tillsammans innan han helt utan förvarning dog av en hjärtinfarkt två dagar före midsommarafton i fjol. Det gjorde fortfarande så ont och hon torkade några tårar som började rinna. Döttrarna hade tyckt att hon skulle ta en charterresa till Kanarieöarna istället men Ing-Marie ville inte träffa massa folk. Hon kände att hon behövde få komma upp på fjället känna stillheten och kanske skulle smärtan bli mindre om hon fick vara någonstans där de delat några av sina bästa stunder hon och St