Fortsätt till huvudinnehåll

Heta samtal om Bondage

Som vanligt var det en bild på Instagram som triggade min nyfikenhet. En sensuell bild på en naken kvinna som var bunden på ett vackert nästan konstnärligt sätt. 

Bondage, att begränsa någons rörlighet med remmar, band, rep eller bojor.

Jag tror att många par har lekt med scarfar eller fluffiga handbojor.  Känt makten att utnyttja eller utsattheten i att bli utnyttjad. Allt utan att för ett ögonblick koppla det till bondage eller för den delen BDSM. Vi har också remmar och bojor i nattduksbordet. Men eftersom vi båda är mer inne på att bli bundna än att binda har det inte blivit av att använda dem än. 

För de flesta stannar det där vid de fluffiga handbojorna, som en liten extra krydda i sexlivet. 

För andra är det så mycket mer som för C t.ex. hon är 33 år, gift, har en hund och arbetar som administratör. Denna roliga och mycket pedagogiska kvinna har långsamt och tydligt försökt lära mig tjusningen med shibari eller kinbaku (som betyder binda med intuition) d.v.s. den typ av bondage som innefattar vackra konstnärliga bindningar med rep.

Efter lite googlande visade det sig att shibari har sitt ursprung i 1600-talets Japan.

Men nog om detta tillbaka till C. Hon blev glad när jag ville prata bondage med henne. Det är väl lika bra att erkänna direkt att jag inte visste vad det hette och för mig var det här något helt annat än de rosa fluffiga handbojorna så det tog en liten stund innan jag förstod att de ingick i samma fack. 

När jag ska prata om något som är så helt främmande för mig måste jag börja väldigt basic för att hitta någonstans att börja nysta. Så min första fråga blev kort och gott:
- Vad innebär bondage för dig?
- Bondage för mig är ett sätt att uttrycka min undergivna sida. Det kan vara lugnande, nästan meditativt, eller väldigt intensivt och upphetsande, eller bara utmanande. Bondage kan också vara estetiskt och vackert eller mer praktiskt.
Känner mig lite korkad direkt:
- Praktiskt?
- Ja, mer praktiskt, ex att man vill ha en person i en viss ställning, men det behöver inte alltid se så estetiskt ut. Då brukar många använda bojor.

Självklart, det enkla kopplingen borde jag ju förstått själv och det är ju lite där jag tänker på de fluffiga handbojorna. Men alla knutar och konstiga ställningar, var kommer det sexuella in frågar jag C:

- Det är upphetsande att bli bunden, eftersom du sitter fast på något sätt och du har lämnat över kontrollen till din rigger (den som binder dig, min anmärkning). Den personen kan då nyttja dig som den vill. Det är väldigt upphetsande. Många som binder gör det nakna, men inte alltid, och man blir oftast bunden i ganska öppna och tillgängliga ställningar för att riggern ska komma åt, berättar C och fortsätter sen. Men bondage behöver inte alltid vara sexuellt, många använder det som något lugnande också, eller något kreativt. Jag har blivit bunden med kläder flera gånger.

- Hur kom du in på det här med bondage? frågar jag.

- Jag har nog alltid gillat tanken på det, redan i tonåren fantiserade jag om att bli fastsatt och sedan utnyttjad av en man. Men det var först i 20-årsåldern jag fick prova på lättare bondage med bojor, tyckte det var jättesexigt. Det här med rep såg jag första gången på en sexfest. Då var det en kille som knöt en tjej och hängde upp henne i taket och jag tyckte det såg såå häftigt ut! Några veckor efter festen, kontaktade jag honom, vi träffades och jag fick prova på att bli bunden själv, sen var jag fast, konstaterar C.

Något jag ofta funderar när jag pratar om olika sexuella intressen det är hur man introducerar det här för sin partner så jag frågar:
- Var din man inne på det här med bondage när ni träffades eller har du introducerat honom?
- Nej, min man är inte inne på bondage överhuvudtaget. Han är inne på bdsm och är dominant, men i övrigt gillar han inte bondage. Han gillar mer spanking. Vi lever i ett öppet förhållande och träffar egna lekkamrater ibland.
Borde ju inte bli förvånad längre men det blir jag, varje gång.
- Hur funkar det? Ett öppet förhållande finns inte ens med i min värld.
- Förstår det. Kommunikation och att sker på lika villkor för båda parter är väldigt viktigt i ett sånt förhållande. Att man pratar om allt och alla som man ev vill träffa. Vi pratar väldigt mycket om de personer vi ska träffa, har träffat, våra förväntningar, vad som hände under en träff mm. Är det något som då inte känns ok så lyfter vi det och pratar om det.

Blir på något sätt otrolig imponerad av förhållanden som klarar det och där det faktiskt verkar stärka förhållandet. 
- Men hur börjar man? undrar jag.
- Jag och min man träffades bara för att ha sex från början. Det sexet vi hade var grymt! Senare växte känslor fram. Däremellan någonstans började vi söka efter extra män och kvinnor för typ trekant och såna saker.Under åren har vårt förhållande växt mer och mer och vi har kommit fram till att ett öppet förhållande passar oss bäst.
- Tänder ni på att höra om den andres upplevelser? Blir det liksom en del i ert sexliv?
- Ja, vi vill ju att den andre ska få en så bra upplevelse som möjligt. Jag tycker det är jättespännande att höra om när min man lekt med någon annan, vad de gjort och hur tjejen reagerade.Tror han tycker samma sak när jag berättar.
- Var träffar du partners för bondage?
- Mestadels på Darkside.

Sen ställde jag frågan som gör mig smått generad när jag tänker på det och för en gångs skull inte för att den var snuskig, utan bara för att den får mig att framstå som totalt okunnig. Funderade på om jag skulle redigera bort den men bestämde mig för att bjuda på den. 
- Gillar du vanlig BDSM också?
C ser lite undrande på mig och frågar:
- Vad menar du med vanlig BDSM?
Med lätt hettande kinder och ett besvärat uttryck i ansiktet får jag förklara att för mig är  BDSM spanking, piskor och paddlar även fast jag vet att så förstås inte är fallet.
C skrattar och förklarar:
- Spanking är en del av BDSM men långt ifrån allt och nej jag gillar inte spanking och smärta men ibland kan det förhöja själva upplevelsen. Däremot finns det mycket annat inom BDSM som jag gillar.
Ett djup andetag och sen är vi på banan igen.
- Vad gillar du?
- Jag är mer inne på själva maktförskjutningen, disciplin, lydnad, analplay, töjning, perceptionsberövande och sedan gillar jag ju oralsex.
Ok där blev det många ord på en gång, vi tar dem ett i taget.
- Perceptionsberövning?
- Ta bort ett eller flera sinnen, genom att använda tex ögonbindel eller hörlurar. Gärna då tillsammans med bondage, för att öka känslan av utsatthet.

Det har jag ju hört talas om men inte med det ordet. Vi tar nästa ord, maktförskjutning?
Tålmodigt förklarar C:
- Ja, det är svårt att förklara hur det funkar, men att den dominante bestämmer, inom den undergivnes gränser förstås.
Ok vi tar det sista ordet också, töjning?
- Då stoppar man in stora saker vaginalt eller analt, där ingår även dubbelpenetration.

Hmm det där sista kan nog kvitta för min del. Med alla dessa mer eller mindre extrema varianter på sex måste jag ju fråga:
- Har du någonsin vanligt vaniljsex?
C skrattar högt och svarar:
- Ja, alldeles för ofta. Jag och min man har nästan bara vaniljsex.
Undra om jag ser lika chockad ut som jag känner mig.
- Va! Är inte det lite udda eftersom ni båda är utåtlevande inom sex? Har ni inte hittat något ni båda gillar?
- Vi hade mycket utlevnad sex med varandra när vi träffades, men nu när vi varit tillsammans så länge hittar vi inte till den maktförskjutningen vid sex, utan det känns bara spelat. För mycket vardag har kommit mellan. Vi har fortfarande bra sex tillsammans, men just utlevnad har vi med andra.
Som vanligt blir jag fascinerad av att få ta del av andras liv och deras sexliv, men nu måste vi tillbaka till ämnet.
- Men det är bondage som är din favoritlek, frågar jag och gör citationstecken i luften.
- Ja, det är det som jag gillar mest.
- Kan du beskriva hur en sån session kan gå till?

C berättar:

- Oj, det är väldigt olika, men ett scenario är att man först bestämmer vart man ska ses och så möts man där. Först brukar man prata med varandra lite, hur man mår idag, riggern brukar fråga bunnyn om den har ont någonstans eller har några skador. Sen beror det på vad man har för relation och hur erfaren riggern är. 

Min bästa session hade jag med en väldigt erfaren rigger, han satte mig på en pall efter att han sagt åt mig att klä av mig. 
Sen började han lite lätt att röra mig med repen, dra repen över kroppen, innan han ens började binda. 
Han började med att binda handlederna, sedan överarmarna och överkroppen, gick vidare till benen och allt var som ett enda flow, jättehärligt! Han var väldigt nära hela tiden, smekte, kände och band.Under den sessionen hade vi inte sex, ska tilläggas, men det var ändå den bästa sessionen hittills, vad gäller känslan.

Trots att det egentligen inte lockar mig alls kan jag inte låta bli att tycka att det C beskriver låter både erotiskt och spännande.

Kontrollfreaket i mig måste ju fråga:
- Kan det vara farligt? Är du någonsin rädd?
- Nej, jag har inte varit rädd någon gång. Känt obehag ja, men inte varit rädd, säger C och fortsätter. Ja, allt kan ju vara farligt. Det gäller att ha lite koll på nerver och blodtillförseln när man binder, samt respektera hur rörlig bunnyn är, så man inte skadar något.
- Det måste kräva ett stort förtroende för den som binder dig, konstaterar jag.
- Ja, som undergiven lämnar man ofta över sin tillit och sitt förtroende till den dominante. En del förvaltar det väl och andra är idioter.
- Att binda verkar vara ett konstverk och inget man kan göra hur som helst. Hur ska man göra om man vill börja?
- Vid rep tycker jag antingen man ska gå en kurs, eller läsa på väldigt noga innan och sedan experimentera, testa, öva! Bind ganska löst till en början. Det finns ju en grund att börja med som man sedan kan bygga på allteftersom man blir mer erfaren.

Vår timme har passerat för länge sedan men några frågor till vill jag få in.
- Är bondage samma sak som sex för dig?
- Nej, inte alltid. Jag har haft bondagesessioner med alla kläder på. Men det brukar ofta leda till sex eller sexuella handlingar.
- Är det under tiden eller efteråt? måste jag få veta.
-*  Både och.
Ok det får du gärna utveckla, ber jag.
C berättar:
- Ofta beror det på vad man kommit överens om. Har man bestämt att inget sex ska ske, håller man sig till det. Men oftast brukar jag träffas för att det ska bli något sexuellt, då är det lite underförstått och då har man det mindsetet redan innan. Då blir det oftast en sexuell anspänning, vilket leder till sex. Under tiden man binder eller efter man knutit upp.

Efter vårt samtal googlar jag runt lite och läser att det är vanligt att man binder framför någon eller några som tittar på. Självklart måste jag skicka iväg en uppföljningsfråga om detta:
- Triggas du av att bindas framför andra?
- Ja, jag är ju lite av en exhibihionist, men främst är det för att jag blir kåt av att sitta fast. Det är känslan av att vara utsatt som jag gillar.

Tusen tack C för att du svarat på alla mina nyfikna frågor. Kan glädja er med att det kommer en del två där vi fokuserar på den som binder. Och kanske ska jag ta och plocka fram de där fluffiga handbojorna ändå.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Målarhjälp del 2.

Stockholm höll sakta på att vakna till liv under solens gassande strålar. Det doftade nybakat bröd från bageriet på hörnet. Och några morgontidiga joggare sprang förbi. Den intensiva värmen som hade hållit i sig i nästan tre veckor visade inga tecken på att avta. Trots att klockan bara var strax efter åtta var det redan 23 grader och Stefan höll sig i skuggan där han stod och väntade på bussen. Han var glad för att han valt shorts och linne det skulle bli svettigt idag. Doften av varm asfalt började sprida sig och en viss sommarlunk blev tydlig även mitt i stan. Medan han stod och väntade passade han på att iaktta människorna som passerade, det märktes att det var semestertider, antalet kostymnissar var betydligt lägre än vanligt medans antalet japaner med kameran i högsta hugg var onödigt högt. Stefan skakade på huvudet och suckade lite, det skulle onekligen bli skönt att få jobba ute i skärgården några dagar. När Joel, hans chef på målerifirman, först frågat om han kunde tänka sig at

Heta samtal om Strapon.

Det var ingenting jag ens funderat på det här med strapon. Sen var det en kväll i höstas, jag och Peter hade bestämt oss för att dricka lite för mycket vin så vi skulle våga fylla i vår sida på Hemligg. När vi kom till listan över vad vi gillade i sängen och jag rabblar alla alternativ så säger Peter plötsligt JA när vi kommer till strapon. Jag ryckte till och tittade på honom, han såg lite lagom generad ut. Är det sant vill du prova det frågade jag och såg nog rätt tvivlande ut. Mmm är väl lite nyfiken kommer det från Peter. Min hjärna spinner igång, vad tycker jag om det? Vi har ju lekt med buttplugg och vibrator men sele och att jag ska sätta på honom, tanken var lite skrämmande. Men allt är värt att prova minst en gång. Sagt och gjort så började jag surfa runt på Wish för att hitta en sele som gick om min inte så späda kropp. Hade ingen lust att lägga tusen kronor på något som varken han eller jag visst om vi skulle gilla. Men där och då sköt jag lite på beställningen, men så någo

Tur på fjället

Ing-Marie satt på tåget och såg ut på det fantastiska landskapet som passerade. Det var med blandade känslor hon närmade sig Undersåker. Att gå på tur i den jämtländska fjällvärlden var något hon gjort varje vinter de senaste 20 åren. En vecka sent på våren när det var nästan tomt på turister hade hon njutit av frisk luft, bländande vit snö och en strålande sol från en klarblå himmel. Men det hade alltid varit tillsammans med Sture.  Hjärtat snörptes samman när hon tänkte på Sture. 42 fina år hade de fått tillsammans innan han helt utan förvarning dog av en hjärtinfarkt två dagar före midsommarafton i fjol. Det gjorde fortfarande så ont och hon torkade några tårar som började rinna. Döttrarna hade tyckt att hon skulle ta en charterresa till Kanarieöarna istället men Ing-Marie ville inte träffa massa folk. Hon kände att hon behövde få komma upp på fjället känna stillheten och kanske skulle smärtan bli mindre om hon fick vara någonstans där de delat några av sina bästa stunder hon och St